Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Collageen Hydrolysaat vs. Gelatine: De Verschillen en Overeenkomsten

Collageen is een typisch Paleo-voedingsbron. Onze voorouders die jager-verzamelaars waren, en leefden op de opbrengsten van de jacht, aten hun vangsten van kop tot staart.

Met andere woorden: ze gebruikten alles wat het dier hen te bieden had. Dit betekent dat ze ook het kraakbeen, pezen, beenmerg en andere bindweefsel opaten.

Deze specifieke onderdelen van het dier zijn rijk aan collageen. Het zijn ontzettend voedzame delen van een dier.

Waar onze Paleo-voorouders organen, kraakbeen, beenmerg én spiervlees aten, houden tegenwoordig veel mensen het bij een biefstukje, kipfiletje of een karbonade.

Vleesconsumptie bestaat voornamelijk uit spiervlees dus.

En dit is zonde. Deze eenzijdige manier van vleesconsumptie is een verspilling van de waardevolle voedingsstoffen (waaronder collageen dus) die andere delen van een dier te bieden hebben.  

Wellicht vraag je jezelf nu af of je dan, net zoals je verre prehistorische voorouders, per se moet knabbelen op het kraakbeen uit het heupgewricht van een koe om aan je collageen te komen.

Het antwoord is nee, gelukkig niet!

Er zijn namelijk andere, makkelijkere en (wellicht) smakelijkere manieren om het waardevolle collageen binnen te krijgen.

En hier komen de hoofdrolspelers uit dit artikel om de hoek kijken: collageen hydrolysaat en gelatine.

Beide producten zijn een makkelijke manier om collageen binnen te krijgen. Vaak worden gelatine en gehydroliseerd collageen als een en hetzelfde product gezien. En dit is ook niet zo gek, aangezien beiden hun oorsprong vinden in dierlijk collageen.

Ze hebben dan ook veel in gemeen met elkaar. Laten we eens bekijken wat precies.

Wat hebben collageen hydrolysaat en gelatine in gemeen met elkaar?

Omdat collageen hydrolysaat en gelatine beiden afkomstig zijn van dezelfde bron hebben ze een vrijwel gelijkwaardig aminozurenprofiel.

Aminozuren zijn de bouwstenen waaruit (lichaams)eiwitten zijn opgebouwd.

Gelatine en collageen hydrolysaat bevatten bijvoorbeeld de aminozuren proline en glucosamine. Deze nutriënten dragen bij aan de gezondheid van gewrichten en stimuleren ook de aanmaak van kraakbeen (1) (2).

Kraakbeen functioneert als dempend materiaal in gewrichten, waardoor gewrichtsslijtage wordt tegengegaan.

Een verhoogde consumptie van proline en glucosamine is in verband gebracht met verminderde klachten die te maken hebben met artritis, osteoartritis en reumatoïde artritis (3).

Verminderde reumatische klachten door proline en glucosamine

(bron: newatlas.com)

Glucosamine wordt dan ook vaak als supplement aangeraden bij gewrichtsproblemen. Het komt van nature ook voor in Type II collageen, afkomstig van kippenkraakbeen.

Een ander belangrijke bouwsteen die rijkelijk aanwezig is in collageen hydrolysaat en gelatine is het aminozuur glycine. Glycine heeft een krachtige ontstekingsremmende werking (4).

Het helpt daarnaast ook om gewrichtsfunctie te verbeteren, maakt het onderdeel uit van een gezond zenuwstelsel, kan het helpen je slaap te verbeteren, het draagt bij aan de productie van lichaamseigen collageen én het helpt ook nog eens bij het herstellen van de darmwand (5) (6).

We kunnen dus wel stellen dat glycine betrokken is bij tal van processen in het lichaam die belangrijk zijn voor een gezond functionerend lichaam.

Ook voor de gezondheid van je huid kunnen collageen hydrolysaat én gelatine een belangrijke rol spelen. Je huid bestaat immers voor ongeveer 80% uit collageen!

In samenwerking met een ander eiwit genaamd elastine zorgt collageen ervoor dat je huid elastisch en tegelijkertijd stevig is.

Je kunt de aanmaak van lichaamseigen collageen ondersteunen door de aanwezige aminozuren in collageen hydrolysaat én gelatine.

Wat zijn de verschillen tussen collageen hydrolysaat en gelatine?

De verschillen tussen collageen hydrolysaat en gelatine zitten niet zozeer in de werking van de producten. In beide producten zitten namelijk dezelfde aminozuren die een positieve uitwerking kunnen hebben op onder anderen:

Wel zijn er verschillen in de productiewijze van de producten. Collageen hydrolysaat is een verdere bewerking van gelatine, waarbij de gelatine wordt bewerkt met protease-enzymen.

Deze enzymen maken de gelatine-deeltjes nog kleiner, waardoor er gehydrolyseerde collageen ontstaat.

Een tweede verschil zit in de textuur van de producten. Gelatine, wanneer het wordt geleverd in poedervorm of in blaadjes, is droog en heeft een broze structuur. Het lost alleen op wanneer je het met warm water mengt.

Collageen hydrolysaat is daarentegen een fijn poeder dat oplosbaar is in warme en koude vloeistoffen. Je kunt het dus in water oplossen en ook in koffie. Daarnaast klontert het niet samen, zoals gelatine wel doet.

Je kunt collageen hydrolysaat dan ook met alles mixen, terwijl gelatine vaak moet worden ingezet als een verdikkings- of bindmiddel om specifieke recepten te maken zoals huisgemaakte gummies, soepen, pudding.

Gelatine wordt voornamelijk als bindmiddel gebruikt voor bijvoorbeeld gummy beertjes

(bron: delish.com)

Een laatste belangrijke verschil tussen gelatine en collageen hydrolysaat is de opneembaarheid en verteerbaarheid van de collageen in beide producten.

Omdat collageen hydrolysaat bestaat uit kleinere collageen-deeltjes is het makkelijker te verteren dan gelatine.

Gelatine kan, vanwege de minder goede verteerbaarheid, zorgen voor maagzuur of een opgeblazen gevoel.

Het oordeel: Kun je beter gelatine of collageen nemen?

Zoals gezegd ontlopen gelatine en collageen hydrolysaat elkaar niet veel qua aanwezige aminozuren. De producten komen immers ook van dezelfde bron: collageen.

Wel zijn er een aantal praktische zaken die in het voordeel spreken van collageen hydrolysaat.

  1. Collageen hydrolysaat is makkelijker verteerbaar dan gelatine. Dit zorgt ervoor dat de aminozuren zoals glycine en proline makkelijker worden opgenomen door jouw lichaam.

  2. Collageen hydrolysaat mixt beter in drankjes en lost beter op. Gelatine wordt alleen vloeibaar in warme dranken en heeft de neiging om samen te klonteren.
  3. Collageen hydrolysaat kent geen bekende spijsverteringsproblemen, terwijl bij gelatine maagzuurvorming of een opgeblazen gevoel kan ontstaan.

Tenzij je van plan bent om koolhydraatarme gummibeertjes te maken, waar gelatine bij uitstek voor geschikt is, lijkt collageen hydrolysaat de meest praktische oplossing om jouw bouwstoffen voor collageen binnen te krijgen.

 

Laat een reactie achter