Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Wat kan Collageen betekenen voor Jouw Gewrichten?

Het zijn van die typische kwaaltjes die kop op steken naarmate mensen ouder worden: pijnlijke knieën, krakende schouders, heupgewrichten de niet meewerken en slijten.

Al deze klachten hangen samen met veranderingen in het lichaam die samengaan met leeftijd. Een van deze veranderingen is de verminderde aanmaak van lichaamseigen collageen.

Vanaf je mid-twintiger jaren neemt langzaam het vermogen van je lichaam af om lichaamseigen collageen te produceren. En dat heeft gevolgen voor verschillende onderdelen van je lichaam, inwendig en uitwendig!

Uitwendig leidt de verminderde aanmaak van collageen tot rimpelvorming en een drogere huid. Ook kan de conditie van haren en nagels achteruit gaan.

Inwendig kan de verminderde aanmaak van collageen leiden tot een slechtere botdichtheid. Osteoporose een typische ouderdomsaandoening waarbij botontkalking optreedt. Dit gebeurt omdat er minder collageen beschikbaar is om als bindmiddel van botten te fungeren.

Een andere inwendige verandering heeft betrekking op de gewrichten, waarbij een gebrek aan collageen kan leiden tot verminderde aanmaak van kraakbeen. Dit heeft effect op de gewrichten. Deze worden kwetsbaarder en herstellen zich minder snel van slijtage.

Een van de manieren om de verminderde aanmaak van collageen te compenseren is dat je jouw lichaam voorziet van de benodigde bouwstenen die de aanmaak van collageen ondersteunen.

In een regulier dieet wordt tegenwoordig niet veel collageen gegeten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam structureel belangrijke voedingsstoffen (zoals glycine) tekort komt om de lichaamseigen productie van collageen te ondersteunen.

Onderzoek suggereert zelfs dat een tekort van 10 gram glycine eerder regel dan uitzondering is! (1).

De grondstoffen voor de aanmaak van lichaamseigen collageen kunnen met name worden gevonden in specifieke dierlijke voedingsmiddelen, namelijk de delen van een dier die ook rijk zijn aan collageen.

De botten, kraakbeen, pezen, beenmerg. Het zijn ontzettend voedzame delen van een dier.

Waar onze voorouders, de jager-verzamelaars uit de prehistorische periode, nog een dier letterlijk met van kop tot staart opaten, vind je tegenwoordig in de supermarkt voornamelijk spiervlees.

Onze Paleo-voorouders aten organen, kraakbeen, beenmerg én spiervlees. Dit betekent dat zij ook meer dierlijke collageen binnenkregen via hun dieet.

Door je voeding aan te vullen met collageen uit kraakbeen, huid en botten, voorzie je je lichaam van de grondstoffen waarmee je vervolgens je eigen kraakbeen en botten kunt ondersteunen.

Collageen als supplement wordt daarom ook gebruikt als een middel om osteoporose (botontkalking) en artrose tegen te gaan (2).

De bewezen gezondheidsvoordelen van collageen voor je gewrichten

Voordelen van collageen voor gewrichten

(yourhealthyjoints.com)

Collageen helpt bij het behoud van je kraakbeen, wat een soort rubberachtig weefsel is dat zich bevindt tussen je gewrichten.

Zoals gezegd wordt de hoeveelheid collageen die je lichaam aanmaakt minder naarmate je ouder wordt. Vandaar dat aandoeningen zoals osteoporose en artrose vaak leeftijdsgebonden zijn.

Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van collageen supplementen kan helpen om de symptomen van osteoporose en artrose tegen te gaan (3) (4).

Een onderzoek onder 73 atleten die gedurende 24 weken een dosis van 10 gram collageen hydrolisaat per dag kregen toonde aan de personen die collageen gebruikten minder last hadden van gewrichtspijn, vergeleken met de groep die geen collageen toegediend kreeg (5).

De conclusie van de onderzoekers was dat de collageen hydrolisaat mogelijk kan worden ingezet om het risico op gewrichtsslijtage tegen te gaan bij personen die hier een verhoogd risico op lopen (zoals atleten).

Bij een ander onderzoek namen volwassenen dagelijkse 2 gram collageen gedurende 70 dagen. Dit is een vrij lage dosering, maar ook bij deze lage dosis werden er aanmerkelijke verbeteringen waargenomen met betrekking tot gewrichtspijn.

De personen die de dosering van 2 gram collageen namen bleken ook beter in staat om fysieke activiteiten te ondernemen (6).

Een van de theorieën die door onderzoekers wordt aangedragen is dat de inname van collageen hydrolisaat leidt tot een toename in de productie van kraakbeencellen. Deze cellen worden ook wel chondrocyten genoemd (7).

Over het algemeen wordt aangeraden om een dagelijkse dosering van 8 tot 12 gram te hanteren om de voordelige effecten van collageen hydrolisaat te ervaren (8)

Deze werkzaamheid komt voort uit het ontstekingsremmende aspect van collageen hydrolisaat en daarnaast ook de aanwezigheid van aminozuren zoals glycine en proline die als bouwsteen voor kraakbeen kunnen dienen.

 

2 reacties Plaats reactie

  1. Hoi m’n knieën kraken alsof er steentjes inzitten , m’n heupen en benen doen erg pijnlijk stappen , is collageen nog n oplossing of wordt het aftakeling incl operaties ondergaan

    Beantwoorden
    • Hee Martine, het is altijd goed om collageen aan te vullen maar of het specifiek voor jou zal werken durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen! Enig idee waarom je deze pijntjes hebt?

      Beantwoorden

Laat een reactie achter